Velká herní sázka Microsoftu
Po konci videoherní výstavy E3 je jasných několik věcí. Herní byznys se vrací do normálnějších kolejí a Microsoft vsadil vše na strategii kolem předplatného Game Pass.
Oba fakta jsme uměli z náznaků odečítat již dříve, ale E3 je potvrdila definitivně. Vydavatelé postupně vstřebávají změny, které jim při vývoji her vnutila pandemie a vývoj nabírá po rozpačitém roce tempo.
Na E3 oznámily desítky her a zejména příští rok bude na nové hry mimořádně bohatý. V sesterském newslettru Herní update jsme připravili přehled nejzajímavějších her a trailerů.
Druhá věc, kterou konference ukázala, bylo, jak moc Microsoft vsadil na strategii kolem předplatného Game Pass. Výrobce konzole Xbox se chystá každou hru od svých studií zařadit již v den vydání pod předplatné, které stojí necelých 13 eur na měsíc.
Předplatné bylo v centru prezentace Microsoftu, a téměř každá hra zdůrazňovala, že bude jeho součástí.
Pro Microsoft jde nyní už o nezvratnou změnu jejich herního byznysu. Firma investovala miliardy dolarů, aby doplnila herní studia, která budou v dalších letech budovat katalog předplatného. Zároveň bude téměř nemožné vzít předplatitelům benefit nových her v předplatném, pokud by se ukázalo, že se nepodaří nasbírat dostatek předplatitelů k tomu, aby se tento obchodní model uživil.
Microsoft se dívá na dvě křivky. Příjmová křivka je rostoucí a ukazuje nárůst příjmů z předplatného Game Pass (v dubnu mělo 23 milionů předplatitelů). Druhá nákladová křivka narůstá také s tím, jak firma skupuje nové vývojáře, kteří budou tvořit pro předplatné obsah, a jak narůstají náklady spojené se streamovací odnoží předplatného.
Budoucnost her v Microsoftu je postavena na tom, že příjmová křivka do několika let předčí nákladovou, případně alespoň ukáže jasný trend toho, že ji lze předběhnout.
Aby byla celá situace ještě komplikovanější, je třeba zvažovat i fakt, že vytvoření katalogu her je velmi odlišné od toho, vytváříte-li katalog řekněme psaného obsahu (zpravodajské weby) nebo filmů (Netflix, Disney).
Hry totiž zastarávají jiným tempem než filmy. Některé hry v katalogu zestárnou technologicky a budou potřebovat údržbu, aby vůbec fungovaly na nových generacích konzolí. Další hry zastarají mechanickou hratelností. Znamená to, že část katalogu zestárne rychleji, než by zestárly například filmy.
Na druhé straně lze vytvořit jednoduchou hru s poměrně malým rozpočtem, která udrží hráče desítky nebo stovky hodin, s čím mohou konkurovat jen nejpopulárnější seriály.
Microsoft bude muset zvládnout plánování a nastavení knihovny her tak, aby obsloužil co největší skupinu hráčů a zároveň jim nabídl dostatek minut zábavy, ale část knihovny bude rychle stárnout. Její plánování bude stejně náročné jako předělání obchodního modelu.
Google uklízí
Komunikační, chatové a kancelářské aplikace Googlu byly léta v hrozném chaosu. Nyní se zdá, že je Google uklidí do uchopitelné a jednotné podoby, ale proces je ošklivý. Dokonce tak ošklivý, že si toho všimne i koncový spotřebitel.
Google během několika týdnů mění označení velkých komunikačních aplikací. Přechodně bude nepořádek v tom, kdo co uvidí, ale konečný výsledek by měl vypadat (při našem nejlepším vědomí) takto:
Všechny nástroje pro komunikaci, včetně Gmailu, a kancelářský balík se sjednotí pod značku Google Workspace. Ta bude pro firmu ekvivalentem Office 365 od Microsoftu.
Komunikační aplikace se uklidí pod dvě hlavní značky.
Google Chat, který bude sloužit zejména k přímé komunikaci a jednoduché skupinové komunikace.
Google Spaces, velké skupinové konverzace úzce propojeny se zbytkem kancelářského balíčku. Mají sloužit zejména ke komunikaci v pracovním prostředí.
Mezi tyto značky přežije i videochat Google Meet, který se postupně mění na konkurenta Zoomu, ale firma jej integruje do všech ostatních nástrojů.
Pokud bychom měli spekulovat, Google časem zabije všechny ostatní chatové aplikace.
Celý proces je ošklivý, neboť se za pochodu mění značka i názvy několika částí Google balíčku najednou. Před koncem roku ale můžeme skončit s poměrně jasnou a uklizenou verzí komunikačních nástrojů. Bude to poprvé od zavření Google Talk.
Zprávičky
TCL TS8111 je lék na slabý zvuk vašeho televizoru. Soundbary jsou chytrou náhradou za léta oblíbené prostorové zvukové systémy domácího kina. Soundbar je vlastně reproduktor podlouhlého tvaru, ve kterém se nachází hned několik měničů. Ty jsou umístěny různými směry tak, aby se zvuk co nejlépe dostal ke každému posluchači v pokoji. Kolega Matúš Paculík testoval novinku od TCL, napsal k ní toto: Rozdíl v kvalitě zvuku při srovnání s tím, co nabízí běžný televizor, je propastný a dokonce i ty lepší televizory s integrovaným basovým reproduktorem se k dobrým soundbarům nedokážou přiblížit. Testovaný model od TCL můžeme cenou zařadit k těm levnějším, s oficiální cenou 219 eur je dostupný i při menším rozpočtu (v akci jej koupíte už i za méně než 200 eur). Navíc díky absenci samostatného basového reproduktoru budete mít výrazně méně problémů při jeho umístění. Výhrady nemáme ani k designu, ten se opravdu povedl. Škoda jen levně působícího dálkového ovladače, který nepasuje k jinak povedenému konceptu.
Vyzkoušeli jsme chytrý telefon s klávesnicí: Unihertz Titan Pocket . Matoušovi vyšla i další recenze, své dojmy shrnul takto: Jedinečný chytrý telefon s hardwarovou qwerty klávesnicí. Vynikající pro práci, nepříliš vhodný pro zábavu a krácení si volných chvil. Velmi dobrý dojem kazí jen špatně optimalizované aplikace a slabý fotoaparát.
Unikl Windows 11, mnoho překvapení se konat nebude. Kdo viděl některé návrhy Windows 10X, tak mnohé z toho jako start ve středu dolního menu a oblejší tvary se nacházejí i na 11-ce. Microsoft také změnil úvodní zvuk při startu.
Podcasty přijdou na Facebook již 22. června. Sociální síť přidá funkci, která posluchačům umožní vytvářet klipy z jejich oblíbených podcastů. Podle e-mailu zaslaného vlastníkem stránek podcastů si mohou tvůrci propojit RSS podcastu s Facebook stránkou. Ta pak automaticky vygeneruje příspěvky pro všechny uveřejněné epizody, které se zobrazí na záložce „Podcasty“. Zatím není jisté, zda půjde o globální spuštění, nebo se funkce bude zapínat postupně, jak zněla původní informace.
Facebook také začíná testovat reklamy v zařízeních Oculus pro virtuální realitu. První reakce na sebe nenechaly dlouho čekat, uživatelé nejsou nadšeni. Sociální síť říká, že chce tvůrcům her a aplikací pro virtuální realitu umožnit i takto vydělávat peníze.
Netflix chce být jako Disney. Magazín Bloomberg se podíval na to, jak se strategie streamovací služby mění – spustili eshop s oblečením a doplňky, kupují vývojáře her, chtějí vyrábět ve velkém podcasty a manažeři Netflixu se vážně zamýšlejí nad změnou strategie vydávání seriálových dílů po týdnech místo najednou.